TIPS FÖR DESIGN AV VISITKORT

Visitkortet bör inte saknas vid möten, under småprat eller som en bilaga till affärsbrev. Den lilla kartongen hjälper dig att lämna ett bestående intryck på din motsvarighet. Vi visar dig med dessa 9 tips hur du kan komma ihåg med din visitkortdesign.

Skapa din företagsidentitet

Tänk i förväg vilket intryck du vill göra med ditt visitkort. Det är bäst att väcka uppmärksamhet med din företagsidentitet, då uppnår du direkt igenkännande när den potentiella kunden eller partnern besöker din webbplats eller tar emot e-post från dig.
Viktigt: anpassa designen och meddelandet till din professionella inriktning – om du är en ny start-up kan det vara bra att ditt visitkort verkligen ser annorlunda ut än om du driver ett traditionellt företag.

Orientera visitkortet mot mottagarna

Orientera dig mot de potentiella mottagarna när du utformar dina visitkort. Vad kan imponera på dem eller väcka deras intresse? Handlar det om att skapa affärskontakter eller reser du på uppdrag av din arbetsgivare? Letar du efter nya jobbmöjligheter?
Om du letar efter ett jobb kan det till exempel vara meningsfullt att markera dina egna unika konkurrensfördelar på visitkortet. vad är dina styrkor? Inriktning: arbetsgivare och företag. Med frilansare, kunden också.
Men om du till exempel arbetar inom ett företag bör du anpassa ditt visitkort till din arbetsgivares företagsdesign och identitet och markera företagets unika konkurrensfördelar. Vilka är ditt företags styrkor? Inriktning: kunder, potentiella kunder och partners.

Ska du verkligen ha ett liggande visitkort?

Traditionellt är visitkortet fortfarande tryckt i liggande format på 85 × 55 millimeter – det finns så många designalternativ som inte nödvändigtvis håller fast vid den klassiska varianten.
Bara att byta till stående format öppnar nya perspektiv och ger några kreativa idéer till bordet. Eller använd ett vikbart visitkort – mer utrymme för innovativa mönster och ytterligare en eller annan information.
Stå ut från mängden och prova designalternativen!

Prova runda hörn

Du kommer också att få uppmärksamhet om du avviker från normen med den yttre formen. Prova en liten hörnrundning som inte bara är mjukare utan också mer elegant och iögonfallande.

Använd baksidan också

Oavsett om det är av kostnadsskäl eller på grund av brist på designidéer, försummas ofta visitkortets baksida. Du har lika mycket utrymme här för dina meddelanden eller information som på framsidan. Använd potentialen för att till exempel specifikt hänvisa till din portfölj, infoga alternativa fakta eller kanske en uppmaning.

Prova starka enskilda färgaccenter

En trend för visitkort i år är mot enkel design i svartvitt, elegant och tydligt.
Men: enskilda färgaccenter kan skapa en viss charm i designen och under vissa omständigheter även stödja det ädla utseendet. Till exempel med delvisa förfiningar i silver och guld eller delvis UV-lack som betonar färgdjupet.
Litet designtips: Det kan vara väldigt tilltalande om du till exempel bara färgar dina initialer i en iögonfallande färg. Men även här gäller ”så iögonfallande som möjligt, så färgstarkt som nödvändigt”.

Tänk på typografin, läsbarheten är otroligt viktig

Texten på visitkort bör alltid vara omedelbart läsbar. Du bör därför använda minst teckenstorlek 9 och undvika en blandning av typografier. Du bör använda dekorativa skrivelement sparsamt.

Utformning på bästa sätt

Ditt namn, företag och jobbtitel ska visas på framsidan av ditt visitkort. Informationen placeras sedan tydligt, buntad, synlig för betraktaren och finns omedelbart i visitkortsfodralet eller rullkortsfilen.
Du kan använda hela ryggytan för ditt företags logotyp – så att det kan utveckla sin fulla effekt.

Stick ut från mängden genom ditt val av material

Det är standard att skriva ut visitkort på vanlig kartong. Ditt kort kommer att få särskild uppmärksamhet om det redan skapar en oväntad känsla. Till exempel lämpar sig papper laminerade med film med en hög ytvikt på över 350 g / m 2 eller strukturerade papper och kartong såsom linnepapper.

Med ytterligare förbättringar som UV-spotlack eller relieflack kan du skapa en speciell produkt med ditt visitkort som inte bara ser extra ut utan också känns speciellt.
Har vi kunnat inspirera dig att designa dina nya visitkort? Kontakta oss om du vill ha hjälp i din process eller om du bara behöver prata med oss som tryckeri i Göteborg.