Visa mig dina flygblad så berättar jag vem du är

Nästan alla tryckerier erbjuder broschyrtryck. Vi vet dock inte alltid vilket val vi ska göra. De enorma möjligheterna, storlekarna och papperstyperna kan hålla dig vaken på natten. Välj hög kvalitet eller fokusera bara på rikt innehåll? Kan dessa frågor kombineras skickligt?
Vi kommer att försöka svara på dessa och många andra frågor i den här artikeln.

Pris, kvalitet, tid – kan de förenas?

Med broschyrutskriftsteknik kan du kombinera hög kvalitet med snabb leveranstid och ett attraktivt pris. Ja det är möjligt. Men inte alla behöver veta hur man får denna effekt. Det finns många typer av broschyrer och tillgängliga volymer, så kom ihåg att specialister som arbetar i tryckeriet alltid hjälper till att välja de optimala parametrarna för utskrift.

Vilket format?

Att välja en företagsreklam är ett till synes enkelt beslut. Mångfalden av pappersstorlekar och utskriftsmöjligheter gör problemet mycket komplicerat.

Den första och det verkar som att den viktigaste punkten är formatet i vilket vi vill skriva ut vår produkt. Om det är en DL-broschyr eller kanske något annat? Från den grafiska formgivarens öga beror allt på kraven på projektet och dess stil. Om vi vill förmedla mycket information till kunden med vår produkt, besluta inte om ett litet broschyrformat och därmed ett litet utrymme för texter. I det här fallet är det värt att välja ett större format, t.ex. skriva ut en A5-broschyr eller till och med en broschyr i vikt form, vilket effektivt multiplicerar detta område. Reklambladets format anpassar sig ibland till annat reklammaterial. Ur tryckeriets synvinkel är detta dock en sekundär riktlinje. För att inte lämna några tvivel är det värt att använda exempel. Du vill skriva ut broschyrer som informerar framtida kunder om öppnandet av en ny restaurang av ditt varumärke. Du vill visa var och vem de kan leta efter. Därför vill du placera din företagslogotyp på flygbladet, som redan känns igen i området, en karta med platsen för den nya restaurangen och en slogan som kommer att locka kunden. Så behöver vi mycket utrymme för denna kommunikationsform? Att skriva ut en A4-broschyr eller en DL-broschyr räcker definitivt. Mer information, t.ex. en detaljerad beskrivning av erbjudandet eller en omfattande restaurangmeny, kräver mer utrymme från oss, så det kan vara ett klassiskt A3-format eller en något mindre A6-broschyr, men bestående av fyra sidor.

Papperstypen och dess vikt.

Vilken typ av papper och vilken vikt ska du välja? Hur ser papperet ut och vad betyder grammatiknomenklaturen? Det är bäst att välja typ genom att bedöma den visuellt eller genom att beställa en mall med tryckpapper. Det finns många olika typer av papper på marknaden för tryckning av reklammaterial. Från standard offset, genom belagd och slutar med dekorativa papper. När det gäller broschyrer är standarden användning av bestruket, krita papper. Det vanligaste och mest populära är hundratrettio gram glansigt kritpapper. Nästan varje flygblad vi hittade i brevlådan trycktes på denna typ av substrat.

Pappersvikt betyder i sin tur inget mer än papperets tjocklek. Ju högre vikt, desto styvare blir papperet. Därför, om vår broschyr ska vara en standardprodukt, annonsera erbjudandet om en ny restaurang, en ny butik och den kommer att distribueras i varje hörn i området, är det bäst att använda kritpapper med en vikt på hundratrettio gram vid utskrift. Men om din broschyr ska visa upp företagets kvalitet och endast är avsedd för kunder som redan använder erbjudandet, väljer du ett papper med högre vikt (220-450g). Ett exempel på ett visitkort som normalt är tryckt på 360g kritpapper kan öppna gränserna för våra idéer om pappersvikter och deras användning i vardagen.

Således är broschyrutskrift en enskild fråga. Du har inte alltid en idé för det, så som ett tryckeri erbjuder vi dig, förutom att skriva ut till attraktiva priser, grafiska tjänster i vår designstudio, där du kommer att skapa en professionell grafisk design, som sedan blir en reklam och utställning för ditt företag.

Kontakta oss som ditt tryckeri i Göteborg!